[ Print ]  [ Close ]

http://pardis.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=22043   , 1403/02/31


برگزاری جلسه سخنرانی با عنوان «راهکارهای افزایش عمر پس از برداشت و کاهش ضایعات محصولات باغبانی»

پنجمین جلسه ازسلسله جلسات سخنرانی‌های کوتاه علمی 18 دی ماه جاری با عنوان'راهکارهای افزایش عمر پس از برداشت و کاهش ضایعات محصولات باغبانی' با سخنرانی دکتر نیما احمدی برگزار شد.
در این جلسه دکتر احمدی با مرور عوامل موثر بر کاهش عمر و کیفیت محصولات باغبانی، بطور خلاصه به فناوری‌های موجود در سه سطح شامل؛ تنظیم عوامل محیطی نظیر دما، رطوبت نسبی و اتمسفر تغییر یافته، ترکیبات شیمیایی کاهنده سرعت پیری و استفاده از مهندسی ژنتیک برای افزایش عمر و حفظ کیفیت محصولات اشاره کرد. 
وی با تمرکز بر یافتههای اخیر تیم تحقیقاتی خود، بویژه اثرات هورمون اتیلن، برخی از راهکارهای دست ورزی ژنتیکی را بیان نمود و با پرداختن به ویژگی‌های ویرایش ژن بویژه تکنیک CRISPR، بر اهمیت این تکنیک در دست ورزی ژنتیکی محصولات برای افزایش عمر پس از برداشت تاکید کرد. 
دکتر احمدی در پایان با اشاره به رها شدن محصول در مزرعه توسط کشاورز (بعلت مقرون بصرفه نبودن برداشت و عرضه آن به بازار)، نسبت به عدم برنامه ریزی و سیاستگذاری توسط وزارت جهاد کشاورزی انتقاد و بر وجود راهکار برای اصلاح این وضعیت نابسامان در تولید و عرضه محصولات باغبانی تاکید نمود.

 


12:06 - چهارشنبه 20 دی 1402    /    شماره خبر : 22043    /    تعداد نمايش خبر : 80