[ Print ]  [ Close ]

http://pardis.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=21674   , 1403/02/31


برگزاری نشست گروه مهندسی و مدیریت آب پردیس کشاورزی با ذی نفعان آبخوان رفسنجان

 به مناسبت هفته پژوهش، نشست گروه مهندسی و مدیریت آب پردیس کشاورزی با اعضای هیات مدیره موسسه ذی نفعان آبخوان رفسنجان  یکشنبه 19 آذر 1402 در سالن شورای پردیس با حضور اساتید، دانشجویان و دانشگاهیان برگزار شد. 
در ابتدای این نشست دکتر پورجم رئیس پردیس کشاورزی ضمن خوشامدگویی به کشاورزان و اعضای هیات مدیره موسسه ذی نفعان آبخوان رفسنجان،  توانمندی­ های علمی دانشکده کشاورزی را برشمرد و بر ضرورت همکاری بین دانشکده و کشاورزان و موسسه مذکور تاکید و جهت هرگونه همکاری اعلام آمادگی کرد. 
در ادامه نشست دکتر باقری عضو هیات علمی گروه مهندسی و مدیریت آب گفت: حدود یک سال است که جمعی از کشاورزان پسته کار در رفسنجان به منظور  مدیریت مسأله آب زیرزمینی  دشت  رفسنجان به صورت خودجوش  گرد هم آمده ­اند. بهره­ برداران بیش از 1000 چاه را در قالب 'موسسه ذی­نفعان آبخوان رفسنجان' سازماندهی کرده­ اند. این موسسه درصدد است با تعامل بین خود ذی­نفعان  برای کاهش افت آب زیرزمینی در دشت راهکارهای درون ­زا را ابداع کرده و به اجرا در آورد. 
گروه منابع آب پردیس کشاورزی از اعضای هیأت مدیره این موسسه دعوت کرد تا با حضور در این دانشکده تجربیات و یافته ­های خود را با دانشجویان و اساتید و کلیه علاقمندان به موضوع آب زیرزمینی و تشکل­ های مردمی به اشتراک بگذارند. 
در ادامه جلسه کشاورزان پسته کار به تشریح چگونگی شکل گیری موسسه و اقدامات انجام شده پرداختند. این اولین بار بود که کشاورزان در دانشکده کشاورزی حضور پیدا کرده ­اند و از نزدیک با اساتید و دانشجویان به تبادل نظر پرداختند. در ادامه زمینه ­های همکاری علمی- تحقیقاتی بین دانشکده کشاورزی و پسته کاران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد در جهت افزایش بهره ­وری و صیانت از منابع آب زیرزمینی در دشت رفسنجان از پتانسیل علمی دانشکده کشاورزی استفاده شود و با همکاری باغداران فعالیت های عملیاتی در این زمینه گسترش یابد. شایان ذکر است همکاری کروه منابع آب با این مؤسسه در چارچوب یک رساله دکترا شکل گرفت و در قالب کار گسترده میدانی پیش رفته است.


13:55 - دوشنبه 20 آذر 1402    /    شماره خبر : 21674    /    تعداد نمايش خبر : 105